Förbered er inför skolstarten

Skolstart

Vi har kommit till den tiden på året då skolan sätter igång igen. Många barn ser fram emot att träffa kompisarna igen och diskutera vad som hänt under sommarlovet. Dessvärre riskerar många barn också att känna ökad stress över de många krav som ställs under läsåret.

Det är svårt att säga när barn började att bli mer stressade men det står klart att det är många faktorer som ligger bakom. BRIS skriver om några av dessa. När barn blir stressade beror det oftast på att de ställer för höga krav på sig själva. Det kan gälla både betyg och social status; man vill helst ha högst betyg i alla ämnen, ha flest vänner och gärna se bäst ut av alla. För många orsakar denna kombination höga stressnivåer.

Förebygg stressen

Det finns många sätt att förebygga stress på. Något de flesta nog redan känner till men som man kanske inte tar på tillräckligt stort allvar är fördelarna med att planera. Att göra listor för vad det är man behöver göra och när gör att man får en bättre överblick över situationen och den känns mer hanterbar. Ett sätt att göra det på är att använda sig av en kalender att sätta upp på väggen inför skolstart. På Kalenderkungen finns många varianter. Det kan vara bra att ha en gemensam kalender att ha i exempelvis köket så kan alla hjälpas åt att se till att det som bör bli gjort också blir det. Det hjälper också dig som vuxen att se om barnet tar på sig för mycket.

Rutiner

Att komma in i hälsosamma rutiner är också det väldigt bra. Det gäller att lägga sig i hyfsad tid på kvällen och försöka hålla en bra dygnsrytm. Fysisk aktivitet som träning är också något som forskarrapporter påvisat är viktigt för att motverka stress. Det ska gärna vara något man tycker är roligt och ser fram emot att göra. När det kommer till rutiner och skola kan det vara bra att avsätta en viss tid i veckan eller per dag för att göra exempelvis läxor. Det är bra att göra bort så mycket som möjligt tidigt under veckan för att sedan kunna slappna av.

Prova olika studietekniker

Man kommer inte komma tillrätta med sina nya rutiner och studiesätt på en gång. Våga prova lite nya saker när det känns som ett sätt inte fungera. Man brukar säga att man inte ska studera till ett prova kvällen innan. Två dagar innan studerar man hårt, sedan låter man hjärnan vila en dag och förbereda sig. Du kommer att komma ihåg mer saker om du väljer att vila dagen innan provet. Forskning pekar också på att man aldrig ska ta ett prov medan man är mätt, hellre lite hungrig. Testa att äta en liten frukost och endast ta med ett litet mellanmål, gärna med socker, för att ge hjärnan en liten kick under testet. Det har också visat att om du tuggar tuggummi medan du studerar, ska du välja ett tuggummi med samma smak under provet. När hela kroppen arbetar som ett, blir minnet klarare och du kommer att expandera ditt minne.